Naklejki na jachty łodzie i pontony

August 18, 2016

 

Numery rejestracyjne na łodzie, jachty i pontony. Jak oznakować?

 

Każdy właściciel łodzi, jachtu czy pontonu na pewno spotkał się z dylematem; jak oznakować swoją łódź? Możliwości jest wiele zaczniemy od tych, które można wykonać w domowym zaciszu.

Na drukarce domowej drukujemy na wielu kartkach litery (numer rejestracyjny). Następnie za pomocą nożyka do tapet wycinamy elementy zadrukowane. Tak wykonany szablon naklejamy przy pomocy taśmy klejącej do łodzi, pontonu czy jachtu i malujemy. Malować taki szablon możemy sprayem lub zwykłym wałkiem z farbą.

Markerem wodoodpornym rysujemy bezpośrednio numer rejestracyjny na naszym wodnym środku transportu. Tutaj potrzebne są chociaż minimalne zdolności manualne. Osobom nie posiadającym takich zdolności odradzamy takie kombinowanie ;)

Dobrym pomysłem może być udanie się do firmy reklamowej, która specjalizuje się w takich oznakowaniach. Koszt takiego numeru rejestracyjnego nie jest wysoki a my dzięki temu oszczędzamy czas i mamy profesjonalnie wykonany numer na łódź.

Oznakowanie łodzi a oznakowanie pontonu to dwie różne rzeczy, są między nimi zasadnicze różnice, które omówimy poniżej.

Numer rejestracyjny na łódź

Łódź możemy oznakować specjalistyczną folią, która jest odporna na niekorzystne warunki atmosferyczne i wodę. Firma wycina taki napis z folii ploterem tnącym z zachowaniem wszystkich wytycznych, czyli 1 cm grubość liter, 10 cm wysokość każdej litery.  Właściciel łodzi może zamówić numer rejestracyjny w odpowiadającym mu kolorze w wersji błyszczącej lub matowej. Numer taki naniesiony zostaje na specjalnym papierze transportowym, dzięki któremu cały napis za jednym zamachem nakleja się na łódź.

Powierzchnie, która będzie naklejana trzeba bardzo dokładnie odtłuścić. Jest to bardzo ważne, gdyż wpływa to na trwałość napisu. Odtłuszczania dokonać należy najlepiej benzyną ekstrakcyjną.

 

Numer rejestracyjny na jacht

Jachty znakujemy tak samo jak łodzie, gdyż powierzchnie obu są bardzo podobne. Jachty można również oznakować odblaskową folią samoprzylepną. Pryzmatyczna folia odbija światło dzięki czemu w nocy nasze oznakowanie łodzi będzie bardzo dobrze widoczne. W firmach specjalizujących się w produkcji numerów rejestracyjnych można również zamówić szablon z folii. Różnica pomiędzy szablonem wykonanym samemu a tym zleconym do wykonania firmie jest taka, że ten z folii nie przemaka, litery i cyfry są wycięte idealnie i idealnie przylega do podłoża co znacznie ułatwia malowanie.

 

Numery rejestracyjne na ponton

Pontony znakujemy prawie tak samo jak łodzie, czyli przy pomocy folii samoprzylepnej. Różnica polega na rodzaju folii. Jachty i łodzie znakujemy zwykłymi foliami monomerycznymi, gdyż te folie idealnie przylegają do tworzyw, włókna szklanego, czy blachy. Ponton jest wykonany w większości z PCV typu Haytex, Valimex czy Hypalon i do takich materiałów folie monomeryczne się nie nadają. W przypadku pontonów należy użyć specjalnej folii elastycznej, która rozciąga się razem z pontonem. Folia ta jest trochą droższa niż folia na łodzie ale daje użytkownikowi pewność, że numer rejestracyjny przetrwa na pontonie kilka sezonów.

 

 

 

KILKA UŻYTECZNYCH INFORMACJI ODNOŚNIE ZNAKOWANIA ŁODZI JACHTÓW I PONTONÓW:

-szablon musi bardzo dobrze przylegać do podłoża w innym wypadku farba będzie tworzyć zacieki.

-do malowania łodzi i jachtów polecamy emalii do plastików w spray-u, równo się ją nakłada i nie wdziera się pod szablon. Można użyć również farb chlorokauczukowych. Farbę można także punktować za pomocą gąbeczki dzięki czemu farba nie wdziera się pod szablon.

-do malowania pontonów używamy farb elastycznych. Sprzedawcy należy zaznaczać, że szukamy farby elastycznej a jak to mu nic nie powie, to można dopowiedzieć, że chodzi o farbę do plandek lub banerów.

-do malowania pontonów nigdy nie powinno się używać farb olejnych, gdyż powodują one parcenie gumy. Markery wodoodporne również reagują z pontonem, czego na krótkim okresie nie widać, widoczne to jest w długim okresie.

-folie łatwiej ściągnąć (co nie jest super łatwe) niż farbę, ma to znaczenie przy sprzedaży pontonu, należy o tym pamiętać.

-Numery rejestracyjne powinny mieć zgodnie w wytycznymi: 1 centymetr grubości, 10 centymetrów wysokości. Nie ma jasno określonego kroju czcionki ani koloru w jakim powinien zostać wykonany numer rejestracyjny, więc tutaj pozostaje dowolność.

-Jeśli naklejasz numer to pamiętaj, że każda powierzchnia powinna być odłuszczona. Zalecamy wykonywanie tego za pomocą benzyny ekstrakcyjnej.

-Numery rejestracyjne z folii powinno naklejać się w temperaturze powyżej 15 stopni. Jest to bardzo istotne, gdyż klej aktywuje się pod wpływem ciepła. W sytuacji gdy nie ma takiej możliwości powinno się folię wygrzać suszarką lub opalarką.

-Jeśli zamierasz nakleić folie odblaskową to pamiętaj, że powinna ona składać się z dwóch warstw. Pierwsza warstwa to folia zwykła, druga warstwa to folia odblaskowa. Folie odblaskowe są wykonywane proszkowo, przez co przy odklejaniu ich praktycznie niemożliwe jest ich zerwanie bez uszkodzenia podłoża. Folie taką należy zdrapywać centymetr po centymetrze a nawet milimetr po milimetrze, folie zwykłe na łodzie i jachty odchodzą w kawałkach. Należy o tym fakcie poinformować wykonawce numerów. Taka usługa kosztuje więcej ale w przyszłości zmniejszy nam zmartwień.

-Zapytaj sprzedawcę numerów czy będą one naniesione na papier transportowy. Taki papier ułatwia równe naklejenie numerów rejestracyjnych.

Please reload

Recent Posts

June 9, 2017

March 21, 2017

March 21, 2017

March 21, 2017

March 21, 2017

March 21, 2017

Please reload